środa, 31 maja 2017

broszurka w Domu Słów

Dziś zaczyna się w Lublinie festiwal "Miasto Poezji". Zostawiłem w szufladce "P" w biblioteczce (taka drewniana skrzynia na korytarzu) broszurki, w sumie 200 sztuk. Tytuł broszurki to "Zaproszenie do poezji dźwiękowej", jest króciutko w ogóle o co chodzi (m.in. o brzmienie języka, o docenianie deklamacji, i że można w ogóle podkreślać znaczenie dźwięków w poezji). Dałem też adres naszego bloga.

wtorek, 30 maja 2017

Sound Writing - Manifest

Swantje Lichtenstein opublikowała swój manifest Sound Writing (moim zdaniem można tłumaczyć na Pisanie Dźwiękiem, ale Autorka nawet w wersji niemieckiej manifestu używa angielskiego Sound Writing).

http://swantjelichtenstein.de/wp-content/uploads/SOUND-WRITING-232.pdf - niemiecki
http://swantjelichtenstein.de/wp-content/uploads/Sound-Manifesto.pdf - angielski

Szczególnie podoba mi się punkt siódmy, który ja zrozumiałem mniej więcej jako: Sound Writing przyjmuje brzmienie jako definiujący element tekstu.

Oczywiście w ogóle polecam stronę i twórczość:
http://swantjelichtenstein.de

Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki - książka

Wiele razy wracałem do lektury tej książki, nawet nie jestem pewien, czy już o niej tu nie pisałem.

Magdalena Wasilewska-Chmura, Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki - Muzyka jako model i tworzywo w szwedzkiej poezji późnego modernizmu i neoawangardy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011, ss. 402.

Powkładałem sporo zakładek, mnóstwo ciekawych informacji. Öyvind Fahlström - sporo o tym artyście multimedialnym. Bengt Emil Johnson - bardzo bliskie mi podejście prezentowanego tu twórcy, m.in. w zakresie stosowania serii (dodekafonia etc.).

Medium - medialny - intermedialny. Muzyka a ekfraza. Nowe media - o starych. Przytaczam tak przykładowe tytuły części podrozdziałów, myślę że daje to obraz klimatu tej książki. Wciąga, ale trzeba się skupić. Polecam!